Beurscrisis voorbij ?

Voor algemene discussies over beleggen, kunt u in dit forum terecht. Zowel voor beginners als gevorderden.

Beurscrisis voorbij ?

Berichtdoor Jacques » 06 apr 2009 15:34

De beurs is in maart veel gestegen. Betekent dat dat het ergste op de beurs achter de rug is en dat we opnieuw kunnen stijgen de volgende jaren ?

wat denken jullie ?

Jacques
Jacques
1-24 posts
1-24 posts

Beurscrisis voorbij ?

Adverteerder

Re: Beurscrisis voorbij ?

Berichtdoor Bach » 13 apr 2009 15:13

Het is inderdaad een goede maand geweest. Maar we zullen nog een aantal belangrijke bederijfssresultaten moeten afwachten en de werkloosheidscijfers zullen helaas nog stijgen.

Volgens mij zal 2010 een goed beursjaar worden na een moeilijk 2009, maar ik verwacht wel dat het daarna weer bergaf gaat gaan. De vele maatregelen die genomen zijn om de crisis tegen te gaan zullen hun effect hebben. Daarentegen denk ik dat op lange termijn, de volgende jaren, het weer crisis zal zijn. Ik zie het als een motor van een vliegtuig dat kapot is dat men nu probeert te herstellen maar op termijn toch de geest zal geven. Je kan blijven geld steken in een systeem, maar als het geen goed systeem is zal het vroeg of laat ophouden met werken. Heel het systeem is zo fragiel geworden (en zit in een vicieuze cirkel) dat het volgens mij gaat instorten op termijn.

Voorzichtig zijn met die positieve tekens.
Bach
25-49 posts
25-49 posts

Berichtdoor Obelix » 15 apr 2009 17:00

Of de "beurscrisis" voorbij is: geen idee, ik zal het je binnen een paar maanden/jaren wel kunnen zeggen of een maand geleden hét moment in jaren was om te kopen. Niemand kan de beurs voorspellen, wat ze ook beweren.

(Deze mensen denken alvast van niet:
Morgan Stanley European strategists say bear market not over
http://www.marketwatch.com/news/story/morgan-stanley-european-strategists-say/story.aspx?guid={C1DFB07D-4BA4-4DCB-B802-E254924F66A8}

Wat ik doe is aandelen kopen die ik goedkoop vind. So what als ze dan nog 20 procent zouden dalen. Dat vind ik niet zo'n groot probleem. Als ik die aandelen 20 procent lager nog steeds goedkoop vind, dan verkoop ik niet.

't Is pas als ik -na een eerlijke analyse- besluit dat ik de aandelen 20 procent goedkoper niet meer zou kopen (bvb. omdat de vooruitzichten voor 't bedrijf verslechterd zijn), dat ik beslis om met verlies te verkopen.

Het verwondert mij trouwens altijd dat hoe meer de beurs daalt, hoe minder beleggers in aandelen beleggen. Hoe meer de beurs daalt, hoe meer ze terug kan stijgen. Toegegeven, het kan pijn doen om je geld te zien wegsmelten, maar als je je huiswerk maakt en ook durft verkopen met verlies als het nodig is, dan kom je er wel weer bovenop. Hoe groot je verlies ook was.

Tot zover mijn pleidooi om ook te beleggen als de beurs daalt :) .
Obelix
250-499 posts
250-499 posts

Berichtdoor tasari » 18 apr 2009 08:24

Ondertussen is de beurs nog VEEL meer gestegen...
Maar begint nogal gevaarlijk te worden, overkocht EN men begint te denken van "de prognoses van de resultaten van 1ste kwartaal zijn zooo slecht MAAR de resultaten zullen veel beter zijn, zie maar Wells Fargo, JP Morgan en Citigroup !"
Dus nu zit er wel een daling in, maar wanneer het begint ?
tasari
1-24 posts
1-24 posts

Berichtdoor ximie » 20 apr 2009 21:28

De beurs is 2 maand geleden te sterk gezakt. De voorbije weken zagen we een "correctie". Maar de stijging de voorbije 6 weken was te sterk. Vandaag opnieuw een correctie dus.

De economie is nog steeds slechter aan het gaan (maar veel minder snel dan vroeger). Pas wanneer er signalen zijn dat de economie het beter doet (meer aanwervingen dan ontslagen) zal de beurscrisis voorbij zijn.
ximie
25-49 posts
25-49 posts

Berichtdoor Jacques » 21 apr 2009 08:56

ximie schreef:De beurs is 2 maand geleden te sterk gezakt. De voorbije weken zagen we een "correctie". Maar de stijging de voorbije 6 weken was te sterk. Vandaag opnieuw een correctie dus.

Een correctie van de correctie van de correctie dus :D . Nee serieus. Hoe ver zouden we nu weer kunnen dalen ? Opnieuw tot de niveaus van begin maart of zit dat er niet meer in ?

ximie schreef:Pas wanneer er signalen zijn dat de economie het beter doet (meer aanwervingen dan ontslagen) zal de beurscrisis voorbij zijn.

IS het niet zo dat de beurs maanden vooruit loopt op de reële economie ? Dat is toch wat ik steeds hoor. Of zal het deze keer anders zijn ?
Jacques
1-24 posts
1-24 posts

Berichtdoor ximie » 24 apr 2009 11:09

Ik denk dat ik van mening moet herzien.

Het is goed mogelijk dat de BEURScrisis voorbij is. Maar wanneer blijkt dat de ECONOMISCHE situatie niet snel genoeg verbeterd (op gang getrokken door de beurs) dan zal de beurs opnieuw een serieuze tik krijgen...

Maar dit is natuurlijk allemaal normaal in situaties als deze.

Ik kijk uit naar een eerste bericht dat zegt dat er opnieuw meer geconsumeerd wordt.... daarna zal een bericht volgen dat er minder werkloosheid is... en we zijn vertrokken:p Helaas zal deze berichtgeving nog niet voor morgen zijn.
ximie
25-49 posts
25-49 posts

Terug naar Beleggen