TomTom, onterecht afgestraft?

Voor algemene discussies over beleggen, kunt u in dit forum terecht. Zowel voor beginners als gevorderden.

Berichtdoor Bach » 28 jan 2010 16:48

TomTom werd tweemaal afgestraft door de aandeelhouders:
de eerste keer toen bekend werd dat Google haar Google Maps gratis zou aanbieden op mobiele smartphones en de tweede keer toen Nokia onlangs met hetzelfde verhaaltje kwam.

Het aandeel ging op enkele maanden van 12euro naar 6euro vandaag.

Een goede koop dus als het aandeel onterecht werd afgestraft. Maar dat is nu de vraag: tercht of onterecht?

Persoonlijk zie ik de gsm nog niet gauw de GPS vervangen: een internetconnectie aanhouden om te "navigeren" kost in België veel te duur, het scherm van een GPS weegt niet op tegen de kleine gsm schermpjes, service van TomTom is hoogwaardig (denk bvb aan HD Trafic). Het mag dan wel gratis zijn met Google en Nokia, maar het ziet er niet echt praktisch uit. Laat staan of het dan even accuraat gaat zijn als TomTom.
Bijgevolg zou ik zeggen dat het een goed koopmoment is voor TomTom. Maar misschien zie ik iets over het hoofd, wat denken jullie ervan?
Bach
25-49 posts
25-49 posts

Adverteerder

Re: TomTom, onterecht afgestraft?

Berichtdoor Obelix » 31 jan 2010 13:02

Bach schreef:TomTom werd tweemaal afgestraft door de aandeelhouders:
de eerste keer toen bekend werd dat Google haar Google Maps gratis zou aanbieden op mobiele smartphones en de tweede keer toen Nokia onlangs met hetzelfde verhaaltje kwam.

Het aandeel ging op enkele maanden van 12euro naar 6euro vandaag.

Een goede koop dus als het aandeel onterecht werd afgestraft. Maar dat is nu de vraag: tercht of onterecht?

Persoonlijk zie ik de gsm nog niet gauw de GPS vervangen: een internetconnectie aanhouden om te "navigeren" kost in België veel te duur, het scherm van een GPS weegt niet op tegen de kleine gsm schermpjes, service van TomTom is hoogwaardig (denk bvb aan HD Trafic). Het mag dan wel gratis zijn met Google en Nokia, maar het ziet er niet echt praktisch uit. Laat staan of het dan even accuraat gaat zijn als TomTom.
Bijgevolg zou ik zeggen dat het een goed koopmoment is voor TomTom. Maar misschien zie ik iets over het hoofd, wat denken jullie ervan?

Het is natuurlijk geen goed nieuws dat Google en Nokia gratis kaarten gaan aanbieden. Zeker niet omdat TomTom het aanbieden (lees: duur verkopen) van kaarten en kaart-updates als dé winstmotor zag (dat besluit ik toch uit het feit dat ze Tele Atlas overgenomen hebben). De GPS-bakjes worden steeds goedkoper en dus haalt TomTom daar steeds minder winst uit.

Voor zover ik het goed verstaan heb, is het ook niet zo dat je constant een internetconnectie moet aanhouden met je gsm om te navigeren. Sommige moderne gsm's hebben een GPS-functie die connectie maakt met de GPS-satellieten net als een gewoon GPS-toestel. Het enige waar je een internetconnectie voor nodig hebt is voor het downloaden van de kaarten. Daarnaast zijn er GSM's (die zonder vaste toetsen) waarvan het scherm bijna even groot is als dat van sommige TomTom-modellen. Dus of het gevaar van GSM's zo klein is als je denkt, daar heb ik toch mijn twijfels over.

Ik denk ook dat TomTom inziet dat de GSM's een "gevaar" vormen, aangezien ze zelf al een iPhone-applicatie en zelfs een car kit voor de iPhone hebben (http://iphone.tomtom.com/). Alleen zal bijna niemand nu nog bereid zijn om hiervoor de hoge prijzen te betalen die TomTom nu vraagt voor zijn kaarten (99,99 EUR voor de Iphone-applicatie met kaarten van Europa).

Anderzijds is het natuurlijk ook zo dat niets gratis is en dat kaarten maken en up to date houden veel geld kost. Nokia en Google zullen dus ergens inkomsten moeten vinden om hun kaarten te financieren.

Of TomTom een goede belegging is daar heb ik mijn twijfels over. Tenzij ze met een lumineus idee / nieuw bedrijfsmodel zouden komen, ga ik er niet voor de langere termijn in investeren. Maar een kort ritje naar boven zit er misschien wel in na de klappen van de voorije maanden (op voorwaarde dat de beurs in het algemeen wat wil meewerken en dat er niet nog meer slecht nieuws aankomt (slechte kwartaalcijfers op 18 februari bvb).

Meer dan een beperkt speculatief gokje zal het niet worden bij mij :)
Obelix
250-499 posts
250-499 posts

Re: TomTom, onterecht afgestraft?

Berichtdoor Bach » 31 jan 2010 18:48

Bedankt voor de interessante reactie Obelix.

Heb het even proberen op te zoeken en blijkbaar zou de internetverbinding wel nodig zijn bij Google, maar niet bij Nokia (MarketWatch, 21/01/2010). Google laat je toe kaarten te downloaden, maar je kan ze niet bewaren op de telefoon. Wat wel het geval is bij Nokia én dus ook 'gratis'. Het ziet ernaar uit dat Nokia de eerste plaats wil.

Wat de schermgrootte betreft heeft TomTom alvast uitgepakt met een XXL versie van 5" (12,7cm) ;) . Wel handig als je met touchscreen werkt.
Ook nog even erbij zeggen dat ze een exclusiviteitscontract hebben met Renault voor de Kangoo Tom-Tom Edition.
Verder willen ze nu ook regelmatiger up-dates aanbieden (dacht dat ik ergens om de 2-3 dagen heb gelezen).
TomTom zou ook op de nieuwe iPad beschikbaar zijn.
Ben in ieder geval benieuwd of TomTom met iets voldoende innoverend uit de bus gaat komen om Google en Nokia de mond te snoeren .

Volledig akkoord met de redenering dat niets gratis is. Daar stel ik mij trouwens serieuse vragen bij: hoe gaat Google dit financieren?? Ze kunnen toch moeilijk reclame pop-ups op de kaart laten verschijnen :lol:
Idem voor Nokia dat 8 miljard dollar neertelde voor Naviteq in 2007.

Terecht afgestraft, maar te veel afegstraft op KT, zou 'k zo zeggen.
Een speculatief gokje op KT... verleidelijk :)
Bach
25-49 posts
25-49 posts

Terug naar Beleggen